Garancia a fogorvosnál
„Egy magánfogorvos milyen esetekben kell, hogy garanciában vállalja el a kiesett tömés, elrontott pótlás stb. javítását, cseréjét? Hol kellene tájékoztatnia a garancia feltételeiről? Már több ilyen kellemetlen eseten vagyok túl, hogy a szakember kimagyarázta, nem az ő, hanem például a gyártó hibájából nem sikerült valami, fizessek másodszorra is. Nála csak árlistát találtam a váróban, ezekről papírt sehol nem függesztett ki.” Ildi, Nyíregyháza
A szakértő válasza:
Dr. Asbóth Márton
betegjogi szakértő, a TASZ Magánszféraprojektjének vezetője
Ha elromlik a fél éve vásárolt mosógép vagy telefon, mindenkinek természetes, hogy visszaviszi az üzletbe garanciális javításra. Keveseknek jut eszükbe viszont, hogy egyes egészségügyi szolgáltatások esetében is megtörténhet hasonló.
Nem könnyű általánosságban megmondani, hogy mikor van erre lehetőség. Alapvetően két elemre van szükség:
- hogy ne állami, hanem magánszolgáltatónál vegyük igénybe az ellátást (azaz fizessünk érte); és
- hogy a beavatkozás jellege, természete egyáltalán elképzelhetővé tegye a garancia műfaját.
Az egészségügyi ellátások során az orvos szakmai tévedésének, figyelmetlenségének az orvoslására elsősorban a műhibaperek szolgálnak. Ha betegjogot, személyiségi jogot sértett az ellátás, személyiségi jogi perben kompenzálható a jogsértés.
Míg tehát egy sikertelen antibiotikumos kezelés vagy eredménytelen biopszia esetén nem képzelhető el, hogy garanciális igényt érvényesítsünk, ez nem kizárt egyes fogászati ellátások során. Az állami ellátás olyan rossz helyzetben van, hogy nagyon sokan magánrendelőbe járnak, azaz itt tipikus, hogy a betegek az ellátásért szabott árat fizetnek. Emellett fontos tényező, hogy nemcsak az orvos munkáját fizetjük meg, hanem a sokszor nagy értékű fogászati eszközt is – például az implantátumot vagy a fogszabályzót. Ilyen esetekben elképzelhető, hogy garanciális igénnyel lépjünk fel.
Az egyes magánfogorvosi rendelők jogilag különböző modellek szerint működhetnek, és az sem mellékes, hogy mik a saját vállalásaik. Először annak érdemes tehát utánanézni, hogy mik az általános szerződési feltételeik – ezeket általában megtaláljuk a honlapon. Itt arról is érdemes tájékozódni, hogy mire és mennyi garanciát vállalnak – sokszor tételesen meghatározzák, hogy az egyes eszközök, beavatkozások esetén milyen feltételekkel vállalnak garanciát és milyen időtávra.
Fontos, hogy a kezelés megkezdése előtt alaposan olvassuk át a tájékoztató anyagokat és a beleegyező nyilatkozatot, és kérdezzünk rá, hogy kötnek-e velünk szerződést. Ha ezek a dokumentumok nem érhetők el, akkor kérjük el őket, és hívjuk fel a figyelmet, hogy szabálytalan, hogy nem teszik őket közzé.
Mint általában a garanciális szolgáltatások esetén, itt is nagyon fontos, hogy megőrizzük a számlát, amivel a fizetés tényét és időpontját igazolhatjuk. A szolgáltatók általában külön biztosítással is rendelkeznek a garanciális igények rendezésére.