Sport a szabadban allergiásként

Szerző:Nők Lapja Egészség
2018. június 9.

A légúti allergiával küzdők többsége az első pollenek megjelenésekor fedett helyre húzódik, ha sportolni szeretne, és egészen őszig ki sem teszi a lábát az edzőteremből. Pedig allergiásként és asztmásként sem kell lemondani a rendszeres sportolásról, ám nem árt odafigyelni, hogy jól beállított kezeléssel kezdjünk el mozogni.

Ez azt jelenti, hogy tünetmentesek vagyunk: éjjel nem zavar az orrdugulás, nyugodtan alszunk, nappal sem tör ránk köhögési vagy tüsszögőroham, és nem kínoz a szem- vagy orrviszketés – vagyis az allergiás tünetek nem befolyásolják az életminőségünket.

Persze ezenfelül is van pár szempont, amit érdemes figyelembe venni, ha allergiásként sem szeretnénk lemondani a szabadban sportolásról. A legfontosabb, hogy mielőtt futócipőt húznánk, tájékozódjunk az időjárási viszonyokról. A pollenkoncentráció meleg, szeles napokon a legmagasabb, így ilyenkor érdemes inkább a beltéri mozgásformák mellett dönteni. Az eső szó szerint elmossa a polleneket, így az allergének koncentrációja alacsonyabb lesz, ami kedvező helyzetet teremt az allergiások számára. Nem árt azonban észben tartani, hogy az esőzés előtt, közben és után is jelentősen megemelkedhet a levegő páratartalma, ami sokaknál okozhat nehézlégzést.

Városi környezetben, szeles napokon akár többféle pollen is tetőzhet a déli órákban, kora reggel vagy este azonban mindig alacsonyabb a levegőben szálló pollenmennyiség – azaz érdemes ilyenkorra időzíteni a szabadtéri edzéseket. Emellett segítségül hívhatunk pár kiegészítőt is a sportoláshoz: a napszemüveg és a szem körül zárt védőszemüveg hasznos lehet a szembe jutó pollenek ellen, de beszerezhetünk egy speciális pollenszűrő maszkot is. Ha hosszabb távra indulunk futni vagy biciklizni, jó ötlet magunkkal vinni egy nedves törlőkendőt is, amivel könnyedén letörölhetjük arcunkról, orrunkról az izzadságra tapadt polleneket.

 

További érdekességekért lapozza fel a Nők Lapja Egészség legújabb lapszámát!